تسمه دینام و علائم خرابی آن

www.sepehrbeltco.ir

تسمه دینام چیست و چه وظایفی دارد؟

این تسمه که تسمه پروانه و تسمه مارپیچ نیز نامیده می‌شود، وظیفه انتقال نیروی گشتاور موتور به اجزای مختلف خودرو مانند واتر پمپ، اویل پمپ، دینام و سیستم تهویه مطبوع را بر عهده دارد. این تسمه به دور قرقره یا پولی مخصوصش که به میل‌لنگ متصل است پیچیده و به این ترتیب با شروع به کار موتور و چرخش میل‌لنگ به حرکت درآمده و گشتاور موتور را به اجزای موجود در مسیرش منتقل می‌کند. اهمیت این تسمه با شرح وظایف آن آشکار خواهد شد. چرا که ایجاد هرگونه مشکلی در این تسمه، منجر به توقف عملکرد تمام اجزای مرتبط با آن‌ها می‌شود. در خودروهای مختلف از یک یا دو تسمه دینام استفاده می‌شود. در صورت استفاده از یک تسمه دینام به این قطعه تسمه مارپیچ نیز می‌گویند، چرا که در مسیر خود، به دور قرقره‌های متعددی می‌پیچد. این تسمه‌ها معمولا در جلوی خودرو  و زیر کاپوت مشاهده می‌شوند. وظیفه اصلی این تسمه برقراری ارتباط دینام با موتور و انتقال نیروی چرخشی موتور به دینام به منظور تامین انرژی مورد نیاز آن برای فعالیت است. دینام که نوعی ژنراتور جریان مستقیم است، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و برق مورد نیاز باتری را تامین می‌کند. بنابراین باتری خودرو نیز با واسطه دینام، به این تسمه و فعالیت صحیح آن وابسته است. به این ترتیب تامین برق قسمت‌های مختلف خودرو نیز با تسمه تایم ارتباط طولی دارد. با این تعریف، می‌توان وظایف تسمه تایم را به شرح زیر بیان کرد:

  • تامین نیروی مورد نیاز دینام در سیستم برق خودرو
  • به حرکت در آوردن پروانه در سیستم خنک کاری خودرو  
  • تامین نیروی چرخشی پمپ هیدرولیک سیستم فرمان
  • تامین گشتاور مورد نیاز واتر پمپ در سیستم خنک‌کاری خودرو
  • تامین انرژی مورد نیاز کمپرسور در سیستم تهویه مطبوع خودرو

البته در گذشته برای هریک از این اجزا تسمه مخصوص به خود آن استفاده می‌شد. اما این روش تعمیرات را سخت و جا گذاری تسمه‌ها را مشکل می‌کرد. به این ترتیب تسمه پروانه یا تسمه دینام جایگزین همه آن‌ها شد. اگر از دو تسمه در این بخش استفاده شود، معمولا یکی برای چرخاندن پروانه، کمپرسور، اویل پمپ و واتر پمپ و دیگری برای فعال کردن دینام مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب تسمه پروانه و تسمه دینام می‌توانند دو قطعه جدا و یا یک تسمه مارپیچ واحد باشند.

عواقب خرابی تسمه دینام و علائم آن

تسمه دینام به دلیل کارکرد مداوم، قطعه‌ای با استهلاک بالا است. به همین دلیل باید سلامت آن به صورت دائم چک شده و مورد بررسی قرار بگیرد. زمان مشخصی برای تعویض تسمه دینام مطرح نمی‌شود و معمولا توصیه می‌شود به منظور تضمین سلامت دیگر سیستم‌های خودرو که عملکرد بی‌نقص آن‌ها را به سلامت تسمه دینام وابسته است، با هر بار سرویس دوره‌ای خودرو، این قطعه نیز مورد بازرسی دقیق قرار گیرد. چرا که خرابی تسمه دینام علاوه بر اختلال در شارژ باتری و تامین برق مورد نیاز قطعات برقی خودرو، پمپ هیدرولیک فرمان و نرمی فرمان، کمپرسور و سیستم تهویه مطبوع خودرو موجب از کار افتادن پمپ آب و پروانه شده در نتیجه عملکرد سیستم خنک‌کاری را با مشکل جدی مواجه می‌سازد. بنابراین خطر جوش آوردن و داغ کردن موتور نیز می‌تواند از عواقب خرابی تسمه دینام باشد. به این ترتیب علائم خرابی تسمه دینام عبارتند از:

مشاهده هرگونه پارگی، خورده شدگی، ساییدگی و خشک شدگی در کل طول تسمه و یا نشانی از این موارد

ایجاد خاصیت کشسانی در تسمه

چرب شدن تسمه

شنیدن صدایی شبیه به جیر جیر از بخش موتور

عدم کنترل مناسب بر فرمان

کارکرد ناقص کولر و تهویه مطبوع

تعویض به موقع تسمه دینام و توجه به سلامت آن، تضمین سلامت بخش‌های بسیار مهم خودرو است. در واقع هر گونه نقص در این قطعه می‌تواند عواقب سنگینی را به دنبال داشته باشد. بنابراین باید نسبت به علائم ذکر شده حساسیت لازم را به خرج داد.

بازرگانی تسمه سپهر ارائه دهنده بهترین و معتبرترین برندهای تسمه  و وارد کننده انحصاری تسمه ورکنس با گارانتی معتبر در سراسر ایران .